KEM SMART SOLAT 2017

KEM SMART SOLAT 2017
KEM SMART SOLAT

AKTIVITI KAMI JUGA BOLEH DILAYARI MELALUI FACEBOOK - WARGA TAMAN UTAMA


Isnin, November 02, 2009

MEMORI : KEM RAKAN MUDA / JIRAN MUDA.

Pada tahun 2006, KRT Taman Utama telah dipilih untuk mengadakan Weekend Champ di KRT Taman Utama pada cuti akhir tahun penggal persekolahan. Hasil daripada mini kem ini, En. Ismail b. Haji Zakaria, Pegawai Perpaduan Daerah Kota Setar ketika itu telah mengenalpasti kebolehan Setiausaha KRT Taman Utama untuk mengendalikan program bercorak sedemikian.

Lantas mulai tahun 2007 hingga 2008, beliau telah menyenaraikan Setiausaha KRT Taman Utama sebagai Urusetia, Fasilitator, Timbalan Kem Komandan dan Kem Komandan di beberapa siri Kem Rakan Muda Jiran Muda Peringkat Negeri Kedah anjuran Jabatan Belia Dan Sukan Negeri Kedah dan Jabatan Perpaduan Negara & Integrasi Nasional Negeri Kedah.
Kem diadakan dalam dua kem iaitu Kem Tunas Jiran bagi peserta bawah umur 12 tahun dan Kem Rakan Muda bagi bawah umur 17 tahun, dimana seramai 200 orang peserta bagi setiap kem yang diambil daripada beberapa sekolah yang berdekatan dengan Kawasan Rukun Tetangga. Tempoh kem adalah selama 7 hari.

Pelbagai pengalaman dan insiden menarik telah saya perolehi daripada kem-kem yang diadakan sebanyak 3 kali dalam setahun yang diadakan di pelbagai tempat dan daerah di Negeri Kedah seperti di PJ Kemsite, Kuala Nerang, Dusun Minda Resort Kuala Nerang, Bendang Man Resort, Sik, Kem PLKN Pantai Merdeka, Pendang Lake Resort dan Pusat Latihan Naka.

Kesempatan dipilih bertugas dikem ini memberikan peluang kepada saya untuk membawa bersama Jiran Muda dan Tunas Jiran di KRT Taman Utama menyertai kem ini apabila terdapat kekosongan atau apabila terdapat peserta yang menarik diri disaat akhir.

Namun mulai tahun 2009, JPNIN tidak lagi terlibat dalam kem ini, sehubungan dengan itu saya kini tidak lagi tidak terlibat dalam kem-kem ini. Terasa rindu pula bila mengingati kenangan-kenangan lalu.Agak gembira dan teruja juga bila terdapat dikalangan peserta yang datang ke perpustakaan tempat saya bertugas menegur dan masih mengingati saya.. Terima kasih kepada JPNIN, Jabatan Belia & Sukan dan En. Ismail b. Zakaria yang memberikan kesempatan pada saya mencurah bakti kepada bakal pemimpin masa depan kita dalam kem-kem selama 2 tahun yang lalu.....
En. Ismail b. Zakaria drp JPNIN dan Pn. Asiah drp Jabatan Belia yang bertindak sebagai Penyelaras bersama kem RMJM. Mereka dikenali sebagai Abah dan Umi dalam kem RMJM.
3 Orang Jiran Muda KRT Taman Utama yang dibawa ke Kem di Naka.
Sessi muhasabah diri oleh Abang Kamala .... tangkap leleh... habis...
Persembahan kebudayaan oleh peserta di malam terakhir..
Aktiviti riadah waktu petang..
Aktiviti kembara ......
Aktiviti untuk mencungkil bakat dan berdepan dengan orang ramai..
Di tempat makan... ( 7 kali sehari )
Insiden tangkap leleh dimalam terakhir antara fasilitator dan peserta......
Bersama peserta daripada Daerah Yan di Kem Naka...
Bersama barisan fasilitator dan urusetia kem di Pantai Merdeka ...
Tarian Chicken Dance ....
Otai Kem Komandan, Tok Ayah mengetuai tarian Poco-poco...

Peserta daripada Daerah Kuala Muda di Kem Pantai Merdeka...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila tinggalkan ulasan dan pandangan anda disini.

Blog Widget by LinkWithin