KEM SMART SOLAT 2017

KEM SMART SOLAT 2017
KEM SMART SOLAT

AKTIVITI KAMI JUGA BOLEH DILAYARI MELALUI FACEBOOK - WARGA TAMAN UTAMA


Jumaat, November 11, 2011

* KENDURI QURBAN AIDILADHA 1432H *


" DAGING DAN DARAH BINATANG QURBAN ATAU HADIAH TIDAK SEKALI-KALI AKAN SAMPAI KEPADA ALLAH, TETAPI YANG AKAN SAMPAI KEPADANYA IALAH AMAL YANG IKHLAS DAN BERDASARKAN TAQWA DARIPADA KAMU ". (SURAH AL-HAJJ , AYAT 30 )


Sempena ibadah Qurban pada tahun ini seramai 11 orang penduduk telah menyumbangkan sebahagian daging Qurban mereka kepada KRT Taman Utama untuk jamuan kenduri kepada penduduk. Daging-daging tersebut telah dimasak selama 2 hari mulai 6 hingga 7 November 2011.


Pada 6 November, daging-daging tersebut telah dimakan bersama sup dan goreng berkunyit pada tengaharinya, manakala menu nasi kandar pada waktu malam. Manakala pada 7 November, menu tengaharinya ialah nasi puteh dan daging rebus dicicah bersama air asam dan sup. Untuk makan malamnya pula ialah bihun sup dan satay serta barbeque.


Lembu Qurban telah disembelih di Surau Jabatan Penjara Alor Setar yang diketuai penyembelihannya oleh Ustaz Sarbani b. Saad. Surau ini terletak hanya 1.5 kilometer sahaja daripada Taman Utama. Harga bagi setiap bahagian Qurban ialah RM 300.00.


Sembelihan di perkarangan Surau Jabatan Penjara Alor Setar.







Sementara menunggu daging Qurban sampai, Jiran Wanita yang diketuai oleh Pn. Sharifah, isteri blogger, telah menyediakan kueh lopeh untuk makan malam pada 6 Nov dan sarapan pagi pada 7 Nov 2011. Idea timbul apabila terdapat baki beras pulut dan gula merah di dalam dewan dan melihat daun pisang dan kelapa yang tumbuh subur di tepi dewan.


Ini dia kueh lopeh yang telah siap dibungkus. Selepas ini ianya akan direbus sebelum dimakan bersama kelapa yang diparut dan dicicah dengan air gula merah. Dia punya rasa ? ..... betul-betul HOLIAAWWWW....




Jiran Wanita sibuk menyediakan bahan masakan.


Jawatankuasa dan penduduk sedang memotong daging Qurban.


Jiran Muda ditugaskan membakar satay dan daging.




Penduduk sedang menikmati bihun sup dan satay.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila tinggalkan ulasan dan pandangan anda disini.

Blog Widget by LinkWithin