KEM SMART SOLAT 2017

KEM SMART SOLAT 2017
KEM SMART SOLAT

AKTIVITI KAMI JUGA BOLEH DILAYARI MELALUI FACEBOOK - WARGA TAMAN UTAMA


Selasa, Mac 20, 2012

*** AEDES MENYERANG TAMAN UTAMA ? ***


Para pengikut blog ini yang berasal daripada Taman Utama jangan terkejut dan susah hati apabila membaca tajuk kali ini.


Sebenarnya baru-baru ini berlaku kes demam denggi di taman perumahan berhampiran Taman Utama. Saban tahun demam ini akan melanda taman berkenaan hingga membawa kepada kematian. Tetapi Taman Utama masih terhindar daripadanya. Jika adapun hanyalah kes terpencil akibat mendapat jangkitan daripada tempat lain yang dibawa ke Taman Utama. Contohnya seperti menghantar anak ke tempat jagaan pengasuh di kawasan yang terlibat dengan denggi yang akhirnya berjangkit apabila balik ke Taman Utama.


Terkini pada hari Isnin 18 Mac 2012, berlaku kes demam denggi di taman berhampiran yang diistilahkan sebagai wabak, menyebabkan urusan semburan asap untuk membunuh nyamuk aedes terpaksa dilakukan sehingga ke Taman Utama. Semburan atau fogging tersebut mulai dijalankan pada jam 6.00 petang oleh pihak Pejabat Kesihatan Daerah Kota Setar.


Hasil temubual blogger dengan kakitangan yang mengetuai operasi ini, semburan terpaksa dilakukan termasuk ke Taman Utama kerana terdapat banyak kes yang dilaporkan kepada pihak mereka. Bagi tujuan pencegahan semburan dikawasan berhampiran perlu dilakukan sebagai langkah berjaga-jaga.


Kakitangan Pejabat Kesihatan Daerah Kota Setar sedang melakukan semburan fogging di sebahagian Taman Utama. Blogger difahamkan bahawa setiap hidupan yang tidak mempunyai tulang belakang akan mati bila terkena atau menghidu asap ini...




Penduduk berkumpul di luar rumah untuk memudahkan urusan fogging.







Selain semburan secara berjalan kaki, fogging juga dilakukan menggunakan kenderaan 4 roda.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila tinggalkan ulasan dan pandangan anda disini.

Blog Widget by LinkWithin